La Cupola
あるべき姿に還す、手入れという行為
後篇(『花椿』No.832「care」より)

文 / 小川知子

2025.2.11

イタリアのサルデーニャ島に1970年代のはじめに建てられた、「La Cupola」。
かつての美しさもなく荒れ果ててしまったその姿に、あるふたりの女性は使命を感じ、立ち上がった。手にはたくさんの掃除用具。何日もかけて、その荒廃した空間を清掃し、そして去っていった――。ふたりは何者で、何を思って行動し、そして何を見つけたのだろうか。

 

▼前編はこちらから

古きをアーカイブする意味

Scalzo の活動は、実態がないようなものなので、説明をすることが難しいと彼女たちは言う。「大地に触れ、人々や自然とつながろうとする考え方が前提になっている」とアシュリーは話す。最初は、ビジネスを前提とした企画やパフォーマンスを考えていたものの、ふたりの琴線に触れてきたものは真逆だった。ビジネスを前進させるためには、感動を与えることが最も大事であると彼女たちは知っていた。

「La Cupola」の室内。カミラとアシュリーは天然の石を組み合わせた階段も一段ずつ拭き上げた。

「私たちは常に、社会の規範や、人類の遺産として何が残されているのかに対して問いを投げかけます。建築であれ、空間であれ、音楽であれ、道具であれ、ひとつの時代の終わりを迎え、消え去ろうとしているものを保A存し、古き良き世界をアーカイブするという目的でスタートし、2年間、さまざまな方法で、伝統的なものを祝福してきました」とカミラが補足する。「人里離れたところで大きな流れに加わることに抵抗している人を支援し、自分たちが信じられる伝統的なものを存続させる喜びと愛のためにもやっている」、それがScalzoの仕事である。古代の工芸品のコレクションをつくって路上で販売したり、イタリアの職人技を象徴しながらも、後継者が少ないため消えゆく道具となってしまったマレンマ地方のレインコートを販売したり。ミラノ・デザイン・ウィークのジョージア出身のデザイン・デュオ、ケティ・トロライアとナタ・ヤンベリゼによる一夜限りのイベントでは、レイヴと化したレストランを無音にし、伝統民族音楽の演奏と共に白馬と馬術家が披露するパフォーマンスで、会場を魅了した。現在は、年配の会員が仲間との触れ合いを求めやってくる、フランス南部の小さな労働者クラブで、月1回料理を振る舞っている。彼女たちの手をかけるものすべての中心に、ケアの心があるように感じさせるが、ふたりはその心をどのように捉えているのだろう。

住居内の荒れ果てた中庭に、周辺に生い茂っていた草や枝を敷き詰め、石を置いた。空虚なスペースが、ぱっと息を吹き返したようだった。

「私たちは自分たちの考えに従っているだけなんです。動物的で人間的で、本能に組み込まれているものですね。人に触れることもそのひとつだと思います。また、そうするために費やした大きな努力とその理由には価値があるものだから」とアシュリー。一方で、「ケアの概念について考えるとき、私には、母性と結びついた女性の姿が見えるんです。もちろん、女性的な面をもつ男性もたくさんいることは踏まえて、とても女性的なことばとして響きます」とカミラは言う。ダンテ・ビニもまた、ケアの心を強くもった建築家であったとふたりは語る。

 

「アントニオーニから、家の中にいながらも、海、土地、花崗岩、雨、風の音、香り、すべての感覚を体験できるようにしたい!という依頼を受けたビニは、天井に穴を開け、雨水を取り込み、家のなかに生えているハーブに香りをつけ、どの窓からでも海が見えるように設計したんです」

手入れとは、まさにケアそのものを表すことばだ。必要に応じて、よりよい状態にするために、手を入れて補ったり、直したり。やってみたら、裸足で歩くみたいに気持ちいいかもしれない。カミラとアシュリーの物語は、フィジカルな喜びや胸の高まりが私たちを生かしていることを教えてくれた。

カミラ・ジネーブラ

キュレーター、デザインコンサルタント、アートディレクター。イタリア出身。乗馬をこよなく愛し、彼女のパートナーと2人の息子とともにプロヴァンスで暮らす。アシュリーとScalzoプロジェクトに取り組む。@camillaginevra_

アシュリー・ヘルヴェイ

クリエイティブディレクター。ロサンゼルス出身、パリ在住。ファッション・広告を中心にさまざまなブランドのエディトリアルを手がける。ひとつのテーマに対してひとりの写真家を特集する月刊誌『MONOGRAM』の共同創刊者。@ashleyhelvey

*本記事は『花椿』No.832に掲載しております。
詳細はこちら

La Cupola
Restoration As an Act of Care
Part 2 (From "Hanatsubaki" No.832 "care".)

2025.2.11

Text Tomoko Ogawa
Translation Matt Treyvaud

On the Italian island of Sardinia stands a structure known as La Cupola. When two women saw how deterioration had robbed it of its former beauty, they felt duty-bound to restore it. Rising to the challenge with cleaning implements in hand, they spent days scrubbing and cleaning the ruin—and then vanished.
Who were these two women? What drove them to take action? What did they discover when they did?

 

What It Means to Archive the Old

Scalzo’s activities leave no physical trace, so they are difficult to summarize simply. “Our basic premise is a way of thinking that seeks to touch the soil and connect people with nature,” explains Ashley. They had originally envisaged projects and performances with business in mind, but what had touched their heartstrings was the exact opposite. To advance their business, they knew, the most important thing was to create emotional moments. “We are always questioning societal norms and what remains as part of humanity’s legacy,” says Camilla. “Whether it’s architecture, spaces, music, or tools, we started with the goal of preserving things that are reaching the end of an era and are about to vanish, archiving the good from the past. For the past two years, we’ve celebrated tradition in various ways.”
“We support people in remote areas who resist being swept up by the mainstream, and we do what we do for the joy and love of ensuring that the traditional things we can believe in continue to exist.” This is the work Scalzo engages in. They have curated collections of ancient crafts to sell on the street, and sell raincoats made in Italy’s Maremma region—once a symbol of Italian artisanry, but now a vanishing trade due to the lack of successors. At Milan Design Week, in a one-night-only event held by the Georgian design duo Keti Toloraia and Nata Janberidze, they captivated the audience with a performance featuring a white horse and an equestrian, set to traditional folk music, in a restaurant-turned-rave that suddenly fell silent. Now, they serve meals once a month at a small workers’ club in the south of France, where elderly members come seeking the companionship of their peers. A caring heart seems to be at the heart of everything they do, but do they see it the same way?
“We’re only acting in accordance with our thinking,” says Ashley. “The idea of care is that it’s such a human or even an animal thing—it’s built into our nature. And I think the idea of touching people is at the core of our project. The effort you put into something and why you do it.”
“When I think about the concept of care,” says Camilla, “I see a feminine form, connected to motherhood. Notwithstanding that many men have a feminine side, the word has a very feminine ring to me.”
Both women see Dante Bini as an architect with a powerfully caring heart. “Antonioni asked Bini to build him a house where he could experience the sea, the soil, granite, the rain, the sound of wind, fragrances—indulge all five senses—without going outside. Bini obliged by putting a hole in the roof to bring rainwater into the house, planting herbs indoors for their aroma, and designing the structure so that the sea was visible from every window.”
“Maintenance” is a word that expresses care itself. In order to put something into a better state, we work on it, making additions or repairs as necessary. Give it a try and you might find it as pleasurable as walking barefoot. Speaking to Camilla and Ashley reminded me that it is physical joy and heart-pounding exaltation that bring us to life.

 

Camilla Ginevra is a curator, design consultant, and art director from Italy. A passionate horse rider, she lives in Provence with her partner and their two sons. She is currently working on the Scalzo project in collaboration with Ashley Helvey. @camillaginevra_

Ashley Helvey is a creative director from the USA, now based in Paris. She has led editorial projects for numerous brands, mainly within the fashion and advertising industries. She co-founded the monthly magazine MONOGRAM, which highlights one photographer per issue. @ashleyhelvey